Naučte děti milovat ovoce a zeleninu

Naučte děti milovat ovoce a zeleninu

Také u vás ovoce a zelenina nejde zrovna na odbyt? Nic nemusí být ztraceno. Přinášíme vám tipy, jak dětem již v útlém věku vštípit základy správných stravovacích návyků.

Z portugalského projektu HabEat vyplynulo, že chuť malých dětí je od přírody naprogramovaná na sladké. Naopak kyselá či hořká chuť dětské chuťové pohárky příliš neohromí.  Ve výsledku to tak bohužel znamená, že je obvykle snadnější nalákat dítě na nasládlou chuť mléka než na chuť zeleniny či některého ovoce.  Právě tyto potraviny ale mají nejen vysoký obsah vitamínů, minerálů a vlákniny, ale podporují i zdravý vývoj a růst dětí.  Jejich pravidelná konzumace navíc může pomoci předcházet dětské obezitě.

A jak by tedy měly rodiče postupovat? Pro vylepšení celosvětového deficitu v dětské konzumaci ovoce a zeleniny nezbývá než „přirozeného nepřítele“ porazit a nenásilnou cestou je postupně do jídelníčku zařazovat.  Díky široké škále barev a chutí dodají šmrnc každému jídlu. Je dobré mít na paměti, že obvykle stačí mít pouze dostatek trpělivosti a nenechat se odradit prvotním neúspěchem. Hlavně nezapomínejte, že činy toho řeknou víc než slova. Děti od útlého věku ovládají umění napodobovat a vy jste právě pro vaše ratolesti tou nejlepší inspirací! Základem všeho tak je vlastní příklad.

První kroky

Pozitivní reakce na širokou škálu chutí jsou překvapivě ovlivňovány už v době kojení. Mateřské mléko totiž obsahuje přísady z matčiny stravy. Jestliže maminka konzumuje dostatek vitamínů právě z pestré stravy, později to může přijetí ovoce a zeleniny do jídelníčku dítěte usnadnit.  Již od narození pak platí, že opakování je matka moudrosti, a to i když dítě na nové chutě reaguje primárně negativně.  S postupným představováním ovoce a zeleniny do dětského menu tak můžete začít velmi brzy, avšak po domluvě s pediatrem.

Opakování, matka moudrosti

Po dovršení 2 let hrozí velká pravděpodobnost, že dítě začne neznámé potraviny odmítat. V této chvíli je o to důležitější snahu nevzdávat a pokračovat v nenásilném zařazování dosud neznámých druhů ovoce i zeleniny. Nevzdávejte se snadno, pokus se dá považovat za neúspěšný až po minimálně osmi opakováních! A ani poté to nemůžete považovat za definitivní ne. Jednoduše to zkuste za nějakou dobu znovu. Pomoci může i „hra na 3“. Domluvte se s dítětem, že než se rozhodne, zda mu něco chutná či ne, ochutná minimálně tři lžíce. Mnohdy se stává, že i když se na polévku malý neposeda po první lžíci šklebí, tím že třeba nikdy nic podobného nejedl, po třetí lžíci prostě pokračuje dál.

Fantazie a pestrost

Jedním ze základních pravidel by měla být i pestrost.  Ruku na srdce, kdo by chtěl jíst stále stejné potraviny a stejně jako vy, i děti ocení rozmanitost. Široká škála ovoce a zeleniny zvyšuje šance na vyváženou stravu později v životě a naopak snižuje nechuť opakovaně zkoušet neznámé.

Jak již bylo zmíněno, je doporučováno využít ovoce a zeleninu také jako chutnou a variabilní svačinku mezi jídly. Buďte kreativní, fantazii se meze nekladou. Nezvykle nakrájené tvary nebo veselé aranžmá na talíři rozzáří dětské oči a vy tak budete hned o krok napřed.  Anebo ještě lépe, zapojte do přípravy vaše malé pomocníky. „Umělecky“ natrhat listy salátu na sendvič zvládnou i ti nejmenší.

Spolupráce a zapojení do příprav

Pokud máte zahradu, balkon nebo i jen volný okenní parapet, neváhejte a nechte děti s vaší pomocí pěstovat a sklízet. Něco se naučí a bude jim více chutnat. Ovoce a zelenina se tak stanou jejich každodenními společníky. Když se dítě učí, jak se o rostlinky starat, nepodněcuje to pouze jejich chuť okusit „plody vlastní práce“. Zlepšuje se také jejich smysl pro zodpovědnost či fantazie.

U starších dětí můžete jít ještě dál, jednoduše je přizvěte do kuchyně. Nedávná studie pro Výzkumné centrum Nestlé přinesla zajímavé zjištění. Experiment se týkal vztahu mezi přípravou pokrmu a následnou konzumací dětmi. Zapojeno bylo celkem 47 dětí ve věku od 6 do 10 let. Z celkového počtu se 25 přímo podílelo na přípravě pokrmu, který se skládal z těstovin, obalovaných proužků kuřete, květáku a přílohového salátu. Zbylým 22 dětem byl naprosto shodný pokrm pouze naservírován rodiči, aniž by se jakkoli podílely na přípravě. Výsledky dávají jasně za pravdu rčení, že co si uvaříš, to si také sníš.  „Malí kuchtíci“ zkonzumovali o 76,1% salátu více než jejich vrstevníci a jako bonus se u nich projevila i zvýšená dobrá nálada a pocit „pánů situace“. Tak šup do kuchyně. Experimentujte i u vás doma.

Nutriční specialista, výživový odborník a dietologRNDr. Pavel Suchánek na závěr doporučuje: „Je důležité brát ohled také na rozdíl mezi ovocem a zeleninou! Syrové ovoce je velmi dobře stravitelné, ale ze zeleniny dostaneme do těla více vitaminů a minerálních látek až po krátkém uvaření, orestování, nebo podušení. Z ovoce tedy připravte například ovocný salát, ze zeleniny zeleninovou polévku, nebo ještě lépe krém.“

Každé dítě je osobnost a přístup k němu by tomu měl odpovídat. Nic se nedá naprogramovat, ale do určité míry jeho vitamínové návyky ovlivnit můžete. Nezapomeňte, že tím nejlepším životním vzorem jste mu od malička vy. Neoblíbené někdy spíše znamená neznámé a vy tak můžete nové druhy představovat nenásilnou hrou. Vařte i jezte pospolu a užívejte si společně strávený čas. Jako v životě, není důležité „vyhrát maraton“, ale zúčastnit se a u dětí to platí dvojnásob. Nikdy tak dítě nenuťte „doběhnout do cíle“, buďte trpěliví a zkoušejte více technik. Příliš velký nátlak by mohl ovlivnit jeho celkový vztah k jídlu i mezi vámi vzájemně, což by byla velká škoda, protože na jedné nedojedené kapustičce přece svět nestojí.

Zdroj článku