Hořčík – způsoby a funkce prevence nedostatku

Hořčík – způsoby a funkce prevence nedostatku

Nedostatek hořčíku postihuje velkou část populace v Čechách. Hořčík je bohužel stále ještě podceňovaný prvek, který příznivě ovlivňuje nejen naše fyzické zdraví, ale i naši psychiku a vzhled.

Proč potřebujeme hořčík?

Je to jeden z nejčastějších a přesto nejcennějších prvků. Vyskytuje se prakticky ve všech buňkách lidského těla.

Hořčík se podílí na přenosu nervových impulsů a přispívá k fungování nervové tkáně. Má neocenitelný dopad na psychosomatickou rovnováhu. Působí preventivně proti svalovým křečím, zlepšuje jejich funkci. Podporuje imunitní systém a snižuje riziko srdečního záchvatu. Podporuje tvorbu inzulínu a zabraňuje ukládání cholesterolu v cévách.

 

Příčiny nedostatku hořčíku

Denní dávka potřebná pro člověka je 300-400 mg hořčíku denně. Vzhledem k tomu, že velké množství hořčíku je dodáváno organizmu v normální stravě, častěji se v dnešní době setkáváme s uměle upraveným hořčíkem.

Mezi nejčastější příčiny nedostatku hořčíku je pití nadměrnégo množství alkoholu, pití nadměrného množství kávy, užívání antikoncepce, nedostatečné pití vody, stres, problémy s ledvinami a nadbytek tuků ve stravě.

Nedostatek hořčíku se projevuje ve formě zvýšené nervosvalové dráždivosti. Můžete si všimnout také tiků, srdeční abnormality, četných křečí, mravenčení a necitlivost v končetinách, ztráta vlasů, nevolnost, průjem a potíže s koncentrací. Nedostatek hořčíku může také způsobit deprese.

 

Jak bojovat s nedostatkem hořčíku?

Kromě výživových doplňků, je vhodné bojovat s nedostatkem hořčíku správnou dietou a změnou stravy. Před určením toho, co byste měli jíst, je třeba připomenout, že absorpce hořčíku závisí na vitaminu B6, který je mimo jiné, v luštěninách, vlašských ořechách, sóji, pohance, dýňových semínkách a tmavém chlebu.

Jeden z nejlepších prvků stravy bohatého na hořčík je celozrnné pečivo. K tomu je třeba připočíst do svého jídelníčku také dýňová a slunečnicová semena, klíčky, mandle, lososa, halibuta, špenát, rýži (zejména hnědou), fazole, ovesné vločky, hořkou čokoládu a kakao.

Při dodržování diety určenou pro nedostatek hořčíku a užívání doplňků stravy je dobré si zapamatovat, aby nebyla překročena doporučená denní dávka hořčíku. Příznaky, kterými naše tělo trpí při předávkování hořčíkem jsou: slabost, poruchy dýchání, hypotenze nebo srdeční arytmie.