Proteinová dieta Dr. Dukana – co je třeba o ní vědět?

Proteinová dieta Dr. Dukana – co je třeba o ní vědět?

Po mnoho let byla nejpoužívanější stravou po celém světě. I když je velmi kontroverzní, stále v souladu s pravidly jí velké množství praktikuje. Co to je za dietu a jaké jsou jeho výhody a nevýhody?

Proteinová dieta, známá více jako dieta Pierre Dukana je souhrn návyků, které mají za cíl snížit a později udržet dosaženou váhu. Jejím hlavním cílem je snížit denní příjem tuků a sacharidů a zvýšit příjem proteinu, tedy bílkoviny.

 

Jak probíhá dieta?

Zeštíhlující kůra doktora Dukana se skládá ze čtyř fází - podle autora diety, pouze jejich absolutní dodržování nám poskytnete viditelné a trvalé výsledky. Dieta plán je následující:

• I Fáze (šok) trvá od několika dní do několika týdnů (v závislosti na tom, jak velkou váhu chcete ztratit). Během trvání diety můžeme jíst jen povolené výrobky včetně libového masa, uzenin, vajec, ryb a mléčných výrobků.

• II Fáze (střídavá) pokračuje až do bodu, který byl vyznačený jako zamýšlená hmotnost. Týká se dodržováním střídavě obou jídelníčků - z první i druhé fáze, kdy tu stejnou dietu z I fáze rozšíříme o rozmanitou zeleninu. Stále je však zakázána řada výrobků, jako jsou chléb, sladkosti nebo alkohol.

• Fáze III (fixace), její délka závisí na poklesu kilogramů: na každý kilogram připadá 10 dní. Jídelníček z předchozí fáze obohacujeme o zeleninu s ohraničeným množstvím celozrnného pečiva, těstovin nebo nějakého ovoce.

• Fáze IV (stabilizace), lze předpokládat, že ji můžeme praktikovat do konce našeho života. Je přípustná pro většinu výrobků, s výjimkou těch, které obsahují jednoduché cukry. Kromě toho se jeden den v každém týdnu praktikuje pravidlo fáze šoku.

 

Pro a proti

Stejně jako všechny populární diety a hubnucí programy, tak i dieta Dukana má své příznivce i odpůrce. Podporovatelé ji chválí za účinky, které jim neposkytla žádná jiná dieta. S takovými přísnými podmínkami není těžké dosáhnout viditelných výsledků již po několika dnech používání.

Milovníci bílkovinových potravin také tuto dietu chválí za to, že je dost pestrá – nemá předem stanovený jídelníček a povolené produkty možná jíst v libovolném množství i kombinacích.

Ne všichni však zauvažují v bílkovinové dietě pouze pozitiva. Hodně se hovoří o možných vedlejších účincích léčby, které je zejména v počátečních fázích velmi restriktivní a neposkytuje tělu potřebné množství sacharidů a tuků. K negativním změnám v těle, které mohou nastat v důsledku stravy, patří: hormonální poruchy, překyselení organizmu, poškození jater a ledvin nebo avitaminoze.

Nejlepším řešením je poradit se svým lékařem, který nám vysvětlí, zdali je dieta vhodná pro náš organizmus.V ůsilí o krásnou siluetu nemůžeme zapomínat na své zdraví, o které je těžší se postarat, než o vysněnou hmotnost.