Jedlé oleje: který je nejzdravější?

Jedlé oleje: který je nejzdravější?

Oleje se liší složením, poměrem mastných kyselin a použitím. Výběr toho, který z nich bude pro naše zdraví nejlepší?

Olej je zdrojem mnoha složek cenných pro zdraví, jako jsou omega 3 mastné kyseliny a vitamin E. Vyplatí se tyto oleje přidávat do jídel, když užitečné prvky v nich obsažené regulují hladinu cholesterolu v organizmu, zabraňuje kardiovaskulárním nemocem a mimo toho, hrají důležitou roli při udržování normálních funkcí mozku a očí a spomaluje tvorbu volných radikálů.


Poměry: relevantní kritérium

Olivový, řepkový a slunečnicový olej jsou oleje, které nejčastěji používají Češi. Olivový olej u nás nebyl až tak populární, dokud se nezjistilo, že je nejzdravějším a nejvýživnejším olejem. V tomto ohledu však obstojí i řepkový olej, který je mimo toho ješte i levnější a má stejně univerzální použití. Tento olej má také nejvýhodnejší poměry obsahů polynenasycených mastných kyselin. Omega-3 kyseliny je v něm více než omega-6. To je důležité vzhledem na fakt, že převaha omega-6 kyselin brzdí pozitivní účinky omega-3 kyselin (takové poměry jsou charakteristické například pro slnečnicový, sezamový, kukuřičný, sójový nebo hroznový olej). Omega-6 kyseliny jsou pro nás potřebné, ale pod tou podmínkou, že se nacházejí ve správných poměrech s omega-3 kyselinami. Tuto podmínku nejlépe spĺňuje právě řepkový olej.
 

Otázka smažení

Pečení a dušení jsou nepochybně mnoho zdravějšími způsoby přípravy jídla, než smažení, ale bohužel jsou mnoho méně populární. Češi vesvé kuchyni hlavně smaží a změna tohto návyku jim přijde těžká. Takže jak nakupujeme olej s myšlenkou, že na něm budeme smažit, zaměřme se na několik věcí. Především, při vysokých teplotách se složení oleje značně mění, a to v náš neprospěch. Produkují se přitom látky vysoce škodlivé pro naše zdraví, přispívající k rozvoji rakoviny a kardiovaskulárních nemocí.

Při nákupu oleje na smažení vždy vybírejme rafinované, lisované "na horko", které jsou méně citlivé na vysokou teplotu, než oleje lisované "za studena". Řepkový olej, arašídový, rýžový a olivový se hodí na smažení pod podmínkou, že jsou rafinované. Oleje lisované "za studena" jsou však zdravější, proto by jsme se měli vzdát smažení jídel a zůstat při spožívání olejů na surovo (do salátů, občerstvení, na pečivo).

Před nákupem oleje kontrolujme všechny informace dostupné na etiketě a datum spotřeby. Oleje skladujeme v tmavém a chladném místě, protože jak jsou vystavené na světle a teple, rychle žluknou. Nikdy nesmažme dvakrát na té samé porci oleje.