Bolest kloubů vs. sport. Co cvičit, aby ulevit kloubům a svalům?

Bolest kloubů vs. sport. Co cvičit, aby ulevit kloubům a svalům?

Artróza je jedním z civilizačních chorob. Často ji máme na vyžádání, protože mnozí z nás neznají umírněnost v oblasti sportu. Ale nedostatek pohybu je pro klouby také nebezpečný.

Nejen stárnutí organismu je ovlivněno opotřebením kloubů. K urychlení jejich zničení mohou vést geny, kouření, špatná kvalita stravy, sedavý způsob života a nedostatek pohybu, ale také... příliš intenzivní pohyb. Jak najít střední cestu, která nám umožní bez škody na kloubech zůstat fyzicky aktivní?

Vyjdi dobře na běhání

Móda na běhání je v plném proudu. Ne každý si však může dovolit trénovat tento sport. Je dobře známo, že běhací trénigy, obzvláště ty intenzivní, vysoce zatěžují klouby. I když nás během běhání netrápí bolest a na druhý den se probudíme s oteklým kolenem, je třeba si uvědomit, že špatně prováděné nebo nebo příliš namáhavé cvičení postupně ničí naše klouby. Zdravý a bezpečný běh se skládá z: dobré obuvi, vhodného teplého oblečení, předchozí warm-up, strečinku a správné techniky běhu. Nejlépe na běhání vyjdou ti, kteří týdně překonají od 10 do 30 km, zvyšují postupně sílu a neváží víc než 85 kg. Nadváha je bohužel kontraindikací pro tento sport. Stejně jako je onemocnění a bolesti kloubů.

Dej kloubům pauzu

Mírná až středně těžká bolest kloubů, vyskytující se před nebo během tréninku je signál, že se dočasně musíme soustředit na jiných částech těla a na jiném druhu cvičení. Pojďme cvičit ruce, pojďme na procházku nebo do bazénu. Udělejme totéž i na druhý, i když máme pocit, že jsme klouby unavili. Pár dní odpočinku jim umožní se zregenerovat a nemusí to vůbec být bez nečinnosti. Mnoho forem fyzické aktivity působí na klouby tak, že je uvolňuje. V první řadě je třeba zmínit cvičení ve vodě. Plavání nebo aqua aerobic je velmi účinný při spalování tuků a budování kondice a zároveň dopřejí tělu odpočinek. V případě bolestivých, napjatých kloubů jsou prospěšné procházky. Nicméně, pokud nás obyčejné chození na čerstvém vzduchu nudí, můžeme vyzkoušet praktikovat nordic walking. Pro klouby je také bezpečná jízda na kole, pod podmínkou, že jezdíme na rovném povrchu nebo se rozhodneme pro domácí nebo spinningové kolo. Extrémní jízda na horském kole nám může ublížit, protože zatěžuje klouby. Stejná situace je u raketových sportů , které přetěžují zároveň klouby horních končetin a dolních končetin. Jako posledním může klouby uškodit i lyžování a bruslení. Klouby zapojujeme se značnou intenzitou i během cvičení v posilovně a fitness. Pokud nevíme, jestli můžeme provádět dané cviky, promluvme si o svých problémech s klouby s trenérem nebo fyzioterapeutem. Udělejme to, zvláště pokud nás bolest kloubů doprovází po celou dobu. Pak je také nutné zrušit aktivitu, která přetěžuje klouby.